Pla Cooppel d'atenció a les persones. 2021-2030.-
Diumenge dia 27 d'octubre Dia Internacional de la Mentoria Social.-
PROGRAMA COOPPEL DE MENTORIA SOCIAL (Voluntariat Social)
1.- Projecte de mentoria docent, des de 2000. Professorat (2000-2011)
2.- Projecte de mentoria lingüística, des de 2021. Són tres. Origens: un de Marroc i dos de Gàmbia. FEPA. Espai Jove Kesse.
3.- Projecte de mentoria social per a majors d'edat des de 2023. Origen Gàmbia. Quilòmetre Zero
4.- Projecte de mentoria social per a refugiats de guerra des de 2024. Origen Iemen. Resilis.org
5.- Projecte de mentoria social per a menors d'edat des de 2024. Ara disponibles. Menor de 14 anys. Origen Senegal. AMAT. Curs 2024-25 en estudi. Disponible.
Cinc trets:
1.- Temps: Una hora setmanal. En circumstàncies personals cada quinze dies dues hores o més temps.
2.- Estil: Fonamentació en la conversa aprenentatge. (C@LCs)
3.- Marc de la teoria- praxis i mòbil: Tesi postulant Cooppel per la Pau.
4.- Inclusió: Integro els meus contactes al campus d'influència en el món associatiu i federatiu per a incloure les persones.
5.- Programa Investigació Ètica en Drets Humans. (PIEDH) Concretament com atenen des de les entitats privades comercials i socials i els serveis públics a les persones amb risc de marginació o de més vulnerabilitat.
El Dia Internacional de la Mentoria és una iniciativa global creada per reconèixer el poder transformador de la mentoria i agrair la tasca de les persones que hi participen. Aquesta celebració va néixer com a resposta a la creixent importància de la mentoria en la societat, i està impulsada per xarxes d’organitzacions de mentoria de tot el món, com a casa nostra, per la Coordinadora de Mentoria Social. https://mentoriasocial.org/27-o-campana-transformando-realidades/ L’objectiu és promoure la participació en programes de mentoria, difondre les històries d’èxit i sensibilitzar sobre la necessitat de més mentors en la societat. A més, busca visibilitzar experiències que promouen l’impacte d’aquesta metodologia en les vides de les persones vulnerables.
La mentoria social esdevé una de les eina clau per a la inclusió social i el desenvolupament personal de persones que es troben en una situació de vulnerabilitat social o es troben en risc d’exclusió social, i en ciutats com Tarragona, entitats com la nostra l’Associació Quilòmetre Zero continuem demostrant l’impacte positiu que la mentoria té en la vida de les persones i les comunitats.
https://quilometrezero.cat/ |
|
|
---|
|
La mentoria social és una metodologia que té com a objectiu establir una relació de suport entre un mentor i una persona en situació de vulnerabilitat, amb l’objectiu d’afavorir la seva integració social, educativa i laboral. Aquesta pràctica es basa en la creació d’un vincle de confiança, on el mentor ofereix orientació i recolzament emocional, acompanyant la persona mentorada a desenvolupar habilitats i a trobar oportunitats per millorar la seva situació. La mentoria social s’ha consolidat com una eina eficaç per combatre l’exclusió social, enfortir les comunitats i millorar les oportunitats de les persones vulnerables. |
|
|
---|
|
Els orígens de la mentoria es remunten als Estats Units, especialment amb la creació de l’organització Big Brothers Big Sisters l’any 1904. Aquest programa pioner connectava adults voluntaris amb nens i nenes que necessitaven un referent positiu a la seva vida. Amb el temps, la mentoria es va expandir més enllà de la infància, aplicant-se a altres col·lectius vulnerables, com els joves en risc d’exclusió o les persones immigrants. La mentoria social es va popularitzar al llarg del segle XX als Estats Units, i amb el temps va travessar fronteres. |
|
|
---|
|
A Europa, la mentoria social va començar a implementar-se als anys 80 i 90, coincidint amb un augment de les desigualtats socials, les onades migratòries i l'aparició de noves necessitats d’integració social. A països com el Regne Unit i Alemanya i Suècia, es van posar en marxa programes de mentoria per joves en situació de risc, refugiats, i immigrants, inspirats en els models d’èxit desenvolupats als Estats Units. A Malmö, Suècia, neix al 1998 el projecte Näktergalen (Rossinyol) amb la voluntat d’establir relació i diàleg entre estudiantat universitari i alumnes de primària de la ciutat, en la seva majoria migrants. La Unió Europea va jugar un paper fonamental en l’expansió de la mentoria social mitjançant programes com Erasmus+ i el Fons Social Europeu, que van finançar projectes destinats a fomentar la inclusió social i el desenvolupament professional. Xarxes europees com MENTOR Europe van promoure la investigació, l’intercanvi de bones pràctiques i l’establiment d’estàndards de qualitat per als programes de mentoria. |
|
|
---|
|
La mentoria social va començar a tenir rellevància durant les dècades de 1990 i 2000, gràcies a la influència de programes d’altres països i l’augment de les necessitats d’inclusió social, especialment en el context de la immigració i la vulnerabilitat juvenil. A Catalunya, la mentoria social va arribar de manera significativa a través de la Universitat de Girona (UdG) inspirada en el model suec (Malmö). Aquesta institució va ser pionera en la implementació de programes de mentoria social a casa nostra, integrant aquesta metodologia en el seu àmbit acadèmic i comunitari. L'experiència de la UdG és rellevant perquè ha vinculat el món acadèmic amb l'acció social, creant una estructura sòlida que facilita la implicació dels estudiants i professors en projectes de mentoria. Un dels programes més coneguts és el "Projecte Rossinyol", impulsat per la UdG des del 2005. Aquest projecte connecta estudiants universitaris amb nens i nenes en situació de vulnerabilitat, principalment d'origen immigrant, amb l'objectiu de millorar el seu procés d'integració social i educativa. Els mentors, que són estudiants de la universitat, actuen com a referents i acompanyen els infants en activitats culturals, socials i d'oci, alhora que els acompanyen en el desenvolupament de les seves competències personals i educatives. A casa nostra, la mentoria social es va consolidar gràcies a la creació de xarxes de suport i entitats que impulsaven aquesta metodologia. La Coordinadora de Mentoria Social, per exemple, va aglutinar diferents iniciatives i projectes que buscaven oferir acompanyament a joves tutelats i ex-tutelats, migrants, refugiats i altres col·lectius en situació de vulnerabilitat durant la seva transició a la vida adulta. |
|
|
---|
|
Al Camp de Tarragona, la mentoria social juga un paper cada cop més important implantant programes destinats a facilitar la inclusió socioeducativa d’infants, adolescents i joves en situació de risc d’exclusió social. L’Associació Quilòmetre Zero, treballa des de fa 11 anys, per a que aquests programes arribin cada cop a més persones a través de projectes de mentoria social on els mentors (voluntariat universitari o de graus superiors i voluntariat a partir dels 35 anys) proporcionen suport emocional a mentorats i mentorades ajudant a construir xarxes de coneixement i contacte que facilitin la seva integració social. L’Associació Quilòmetre Zero centra la seva tasca en la inclusió de menors migrants, refugiats i persones en risc d’exclusió, oferint acompanyent al procés de creixement personal a través de 3 programes: el Projecte Rossinyol adreçat a infants i joves en la seva etapa de transició de primària a secundària, el Projecte Ambtu adreçat a joves en el seu procés de transició cap a la vida adulta i el Projecte Ubuntu que ofereix acompanyament en la regularització administrativa a joves i dones. En aquests 11 anys hem acompanyats a més de 500 infants, adolescents i joves de municipis com Tarragona, la Canonja, Reus, Vila-Seca, Salou, Cambrils i Valls. Acompanyem a entitats a implementar la mentoria social a altres territoris i Assessorem a Ajuntaments a desenvolupar la mentoria social. Hem estat sòcies creadores de la Coordinadora de Mentoria Social. A través d’aquest treball, Quilòmetre Zero contribueix significativament a la cohesió social al Camp de Tarragona, promovent oportunitats per a persones vulnerables i reforçant el teixit comunitari. |
|
|
---|
|
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada